De zes dominante maatschappelijke thema’s die de komende jaren gaan spelen (Samen sterk, Naturiteit, Escapisme, Strijdlust, Kwaliteit en Aandacht) hebben een belangrijke behoefte gemeenschappelijk; de groeiende behoefte aan vertrouwen en verbinding.
De mens is van nature een sociaal dier, maar zodra angst en onzekerheid toenemen, zoeken mensen bescherming en veiligheid. Men heeft veel meer behoefte aan geborgenheid en intimiteit: ontstaan van communities, liefst dichtbij. Steun bij elkaar, eigen bubbel, bij gelijkgestemden, gevoel van samenhorigheid en macht, opkomst burgerinitiatieven.
Herontdekken natuur als inspiratie en helende bron, besef klimaatverandering, leefbaarheid van de aarde, circulaire economie, duurzaamheid, vergroten natuurlijke mogelijkheden door technologie (verlengstuk lichaam). Bekijk hier de trailer van Biggest Little Farm om inspiratie te krijgen.
Druk en (sociale) spanningen nemen toe, Corona versterkt, angst en onzekerheid verlamt of laat strijdbaarheid toenemen. Mensen willen ontsnappen aan realiteit door beleving en ontspanning te zoeken, kans op meer verslaving.
De massa eist steeds meer verantwoordelijkheid van overheden en organisaties, steeds meer waardering voor organisatie die streven naar betere wereld, massa gaat de straat op (protest), polarisatie leidt tot afname tolerantie, behoefte aan gangbare tradities en afzetten tegen wat afwijkt, social media als versneller.
kwaliteit wordt anders ervaren, geen genoegen met vertellen, maar ook het goede doen, gevoelswaarde wordt groter, bieden van zekerheid en vertrouwen, balans tussen ratio en emotie, (her)waardering voor eenvoud en degelijkheid, kwetsbaar opstellen wordt gewaardeerd, hang naar tradities en nostalgie.
Aandacht
Strijd om aandacht neemt alsmaar toe, meer content beschikbaar dan menselijk vermogen kan verwerken (contentshock), mensen zijn overprikkeld, meer mensen met depressie en burnout, aversie tegen gestandaardiseerde aandacht.
Meer weten over deze trends? Kijk dan op httpss://futurise.online/trends2030/
Met onze waarden; heel de mens, gezonde omgeving, caring community, contact met de natuur / duurzaamheid, zingeving / mindfulness en kunst / muziek / cultuur kan Lievegoed een antwoord bieden op deze maatschappelijke behoeften.